Počítejte s námi

Co je Abaku

Matematika je ve světě IT nepostradatelná a proto jsme se rádi podíleli na hře ABAKU, jejímž cílem je ukázat dětem na základních školách matematiku v zábavnějším světle a podnítit vznik nových vědomostí. Díky ABAKU se žáci mohou “učit hrou” a učiteli se dostává podrobného přehledu o vývoji znalostí jednotlivců.

Fungování hry

Hra funguje na principu podobném hry Scrabble. Na hrací desku klade hráč kameny s čísly za účelem vytvoření rovnic. Jaké je překvapení, když vytvoříte více příkladů, než kolik jste zamýšleli… (např. kolik příkladů najdete v čísle: “211839” ? Náš engine jich tam najde aspoň 6.)

A co děti? Mají si s kým hrát?

Největší výzvou pro Qest byl vývoj umělé inteligence - robota protihráče, který zvládne hrát hru na několika úrovních (od začátečníky, až po pokročilé). Základem hry je tak herní mechanismus, který se stará o vyhodnocování tahů a s tím spojené animace zobrazení jednotlivých příkladů. To vše pro několik hráčů naráz. Umělou inteligenci (robota), jsme museli naučit hrát hru “dle pravidel”, reagovat na schopnosti protihráče (tj. kombinovat různé strategie vedoucí k vítězství) a v neposlední řadě dětského hráče neustále vzdělávat v aritmetice. Ovšem nejen robot může být spolu, či protihráč. Protihráčem mohou být i další 3 lidé. Ve hře umožňujeme hrát opravdový multiplayer a z technologického hlediska nám nevadí, pokud všichni hráči nevydrží “až do konce” (třeba se vzdají, nebo jim selže připojení) - i na to jsme připraveni. Můžete si tak hrát sám, se sourozencem, nebo s někým cizím. Pro zapálené studenty máme spuštěnou ligu s týdenními či měsíčními tabulkami a regulérním bodováním a hodnocením ela. Součástí hry je i chat, takže se můžete o dojmech ze hry rovnou podělit s ostatními hráči.

ABAKU doma a v zahraničí

Architektura hry je postavena na požadavku univerzálnosti. Hra se tedy bez větších potíží dá přenést do ostatních koutů světa, kde se businessové požadavky liší. Na českém trhu ale není ABAKU žádným nováčkem. Dokonce se jedná o její několikátou verzi, která v sobě nese hned několik vylepšení jako rychlost aplikace, kvalita AI, možnost rozšíření a překlad do více jazyků.


Výsledek

Výsledkem je vzdělávací aplikace, jejíž vylepšená verze bude mít za cíl pomoci s výukou, bude zábavná, děti ji budou chtít samy od sebe hrát, a nejen v době Coronavirové umožní vzdělávání i z domova.

Co přineslo abaku nám?

Kromě zlepšení matematických schopností našich testerů, jsme se zdokonalili v technologii GraphQL, ale i v dalších nových technologiích jako je např. Pub/Sub. Plně jsme zde mohli využít možností, které nabízí serverless technologie, konkrétně AWS. Jelikož s Abaku počítáme jako s globální aplikací, tak architektura byla budget-driven.

Technologie

Node.js, React, Typescript, AWS, Cognito, Pub/Sub, GraphQL,.